| |
Nieuws
flitsen van Brommerclub “De Grensrijders”
|
|
Artikel uit de Bromfiets jan./feb. 2019.
|
Onderwerp: Amazon Kreidler versus Amazon Volvo
Geachte Redactie,
Misschien leuk voor publicatie dat Kreidler eerder een Amazon had dan Volvo.
Ik wist niet dat dit een juridisch twistpunt was.
Vriendelijke groet,
Willem Kersjes
|
|
|
|
|
|
Boosheid over brommerplan
De rijwielindustrie is absoluut niet te spreken over een voornemen van de Tweede Kamer om op termijn alle benzinebrommers te verbannen uit het straatbeeld. De milieubeweging
daarentegen staat te juichen bij het plan.
Gisteren werd, met steun van de PvdA en D66, een voorstel van GroenLinks en de ChristenUnie aangenomen om te regelen dat de verkoop van vervuilende tweetaktmotoren, zeg maar het pruttelende benzinebrommertje, wordt gestopt.Dat is voor de industrie geen enkel probleem. Juist de milieuvriendelijker en zuiniger viertaktbrommer maakt nu 98 procent van de totale verkopen uit. De branche was al afspraken aan het maken met de overheid over vergroening van het scooterpark.De
motie vanuit Den Haag bevat echter ook een zinnetje dat veel meer omstreden is. De politiek 'verzoekt de regering als stip op de horizon alle benzinebrommers uit te faseren'. Er zouden genoeg alternatieven zijn, zoals elektrische scooters en speed pedelecs (E-racefietsen).,,Krankzinnig", zegt een woordvoerder van de RAI Vereniging (Rijwiel & Automobiel Industrie). ,,Benzinebrommers maken een belangrijk onderdeel uit van de mobiliteit. Ze vervoeren veel mensen van A naar B en komen op voor auto's onbereikbare plekken."
Duur
Eind 2015 telde ons land 510.000 bromfietsen en 664.000 snorfietsen. Ter vergelijking: op dat moment reden er maar 3.600 elektrische bromfietsen en 28.000 elektrische snorfietsen rond. Volgens de branche zijn deze elektrische voertuigen nog zeer duur en is het bereik beperkt. Toch staat Milieudefensie te juichen over de toekomstige afbouw van benzinebrommers. ,,Voor het eerst staat zwart-op-wit dat benzinescooters verboden gaan worden. Dat is goed nieuws voor de
luchtkwaliteit en dus voor onze gezondheid", aldus campagneleider Anne Knol.De organisatie strijdt al jaren voor een verbod op de scooter. Knol: ,,De scooter is een grote bron van ergernis voor veel medeweggebruikers en de stoffen die uit de uitlaat komen, zijn zeer ongezond." Wanneer de benzinescooters verboden worden, is nog niet bekend.De zegsman van de Rai Vereniging gelooft echter niet dat de benzinemotor al weg te denken is uit het straatbeeld. ,,Op deze manier jaag je mensen weer keihard terug de auto in." Terwijl Nederland al vaststaat. ,,Dat kan echt niet de bedoeling zijn van de partijen."Staatssecretaris Dijksma gaf onlangs tijdens een debat aan dat volgens haar het voornemen van GroenLinks en de ChristenUnie vooral gaat over de handhaving van de Europese
normen voor voertuigen. ,,De uitfasering van vervuilende brommers is het perspectief", aldus Dijksma.
BN Destem
12-11-2016
|
Puch &Tomos Rijders Zeeland (PTRZ)
|
Een viertal enthousiaste Puch en Tomos liefhebbers uit Midden Zeeland hebben het plan opgevat om nog meer van hun hobby te willen genieten door deze te delen met andere Puch en Tomos rijders in het Zeeuwse.
We willen als oldtimer brommerclub het gedachtegoed, wat er was in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, bewaren en delen met andere enthousiastelingen. Ook kennis overdracht voor het instant houden van onze cult brommers is een optie.
Maar vooral het genieten van elkaars enthousiasme voor dit type brommer is een gegeven.
Ook ligt het in de bedoeling om met enige regelmaat gezamenlijke rondritten te organiseren in het Zeeuwse.
Afgelopen zondag 13 juni, is hiermee een voorzichtig begin hiermee gemaakt.
Op deze mooie dag was het verzamelpunt en trefpunt, café / restaurant “DE ORANJEBOOM” te ’s-Heer Hendrikskinderen (nabij Goes), waar om 12.30 uur was afgesproken.
Een klein tiental Puch&Tomos rijders hadden zich voor deze rit aangemeld. De rondrit welke was uitgezet had als tussenstop het Solex museum te Colijnsplaat.
Aldaar werden we enthousiast onthaald door de eigenaar met zijn vrouw, met koffie en koek . Ook een cursus vervangen gaskabel werd hier gegeven. Met advies van de aanwezige deskundigen werd de klus snel geklaard. Als eindpunt van de prachtige rondrit was het “Loze Vissertje” bij het Goese Sas. Hier werd met enige ondersteuning van enige pinten en bitterballen een zeer goede basis gesmeed voor een prima vervolg.
We nodigen dan ook iedereen in Zeeland van harte uit om zijn klassieke brommer Puch en Tomos uit zijn schuurtje te halen en te berijden. Graag willen wij deze Tomos en Puch bezitters, met hun brommers, op bijeenkomsten en rondritten ontmoeten, welke door ons georganiseerd worden.
U kunt zich hiervoor vrijblijvend inschrijven, indien u dit wilt, als belangstellende om op de hoogte gehouden te worden van de activiteiten. U kunt zich aanmelden op het volgende e-mailadres info@puchentomos.nl.
Ook is er een website in de maak welke op korte termijn oparationeel zal zijn : www.puchentomos.nl.
Namens de PTRZ
Ad
Christiaan
Hans
Jan
|
|
|
Uit het
Streekbeeld van 14 Juli 2009 |
|
|
Ruil tijdig uw bromfiets certificaat of rijbewijs om voor een AM rijbewijs.
Nieuws
Nog
370.000 bromfietsers moeten certificaat omruilen, dus ook voor de Solex
rijders
Doorwerth-
Vanaf 1 oktober aanstaande is het bromfietscertificaat niet meer
geldig.
Bestuurders
van een brom- of snorfiets moeten vanaf die datum in het bezit zijn van
een AM-rijbewijs.
Dit
rijbewijs is ingevoerd in 2006, tegelijk met de introductie van het
rijbewijs in creditcardformaat.
Examen
Uit gegevens van de RDW blijkt dat zo’n 370.000 mensen het
bromfietscertificaat tot op heden nog niet hebben omgewisseld voor een
AM-rijbewijs.
Bestuurders die na 1 oktober
geen geldig AM-rijbewijs bezitten, moeten opnieuw theorie-examen doen
bij het CBR.
Na 1 januari 2010 komt daar ook
een praktijkexamen bij. BOVAG doet er alles aan om deze groep
bromfietsers te bereiken via de tweewielerbedrijven, maar realiseert
zich ook dat het vrijwel onmogelijk is iedereen via die weg te
waarschuwen.
Omwisselen
De boete voor het niet in bezit hebben van een geldig AM-rijbewijs
bedraagt € 70,-.
De kosten voor het omwisselen
van het bromfietscertificaat voor een AM-rijbewijs kost, afhankelijk van
de gemeente, rond € 40,-.
Bezitters van een auto- (B) of
motorrijbewijs (A) krijgen bij omwisseling van het oude rijbewijs voor
een nieuw exemplaar in creditcardformaat automatisch de categorie AM
(bromfiets) op het rijbewijs vermeld.
Tijdens het lezen van dit
bericht heb ik gemeend mijn steentje te moeten bijdragen om dit via al
mijn Solex adressen binnen Nederland te verspreiden.
Mogelijk ontvangt u dit bericht
ook meerdere malen omdat het zo breed mogelijk via mijn adressenlijst
verspreidt zal worden. Excuses daarvoor.
Met
vriendelijke groeten,
Frank Vonck
Namens
Stichting 60 jaar Solex Nederland
Stichting
60 Jaar Solex Nederland
Cardanuslaan
7, 6865 HJ Doorwerth
Telefoon:
026-3333771; Fax: 026-3229583
E-mail:
info@60JaarSolexNederland.nl
Website: http://www.60jaarsolexnederland.nl/
|
|
Dorpsblad
Biervliet
|
|
Ronkende motoren en
stunts
door Gino
van den Broecke. maandag 09 juni 2008 | 08:26
SLUISKIL
- Twee dagen lonkten ronkende en blinkende motoren in Sluiskil.
Voor
de derde keer stond het dorp zaterdag en zondag in het teken van de Sluiskilse
Motordagen,
met stands met accessoires, blinkende tweewielers, trikes en
andersoortige voertuigen.
Veel bewonderende blikken trok de KTM-Wheelyboy, die knappe stuntmanoeuvres liet
zien tijdens enkele demonstraties.
Muzikaal vertier was er met rockbands als Break for Cover, Squabbler uit
Engeland en de Nederlandse band Idiot Proof.
Gisteren werden een oldtimerrit en een reguliere toertocht gereden.
In Sluiskil zelf zorgden scooters tijdens de scootersprint, KTM Wheelyboy en de
twee Engelse muziekbands voor het nodige lawaai.
Naast de krachtige wegmotoren had de organisatie dit jaar ook
oldtimerbrommerclub De Grensrijders weten te strikken.
De leden toonden 'hun' trots aan het langslopende publiek.
|
Bericht uit België
|
|
|
|
|
Frank
van Geertruyen
is nu de trotse bezitter van de
Superia bromtaxi - "pousse-pousse" 1958
|
De
bromtaxi in actie tijdens de Expo in 1958.
|
De bromtaxi, zo gekocht door Frank van
Geertruyen.
|
Na vele uurtjes
........, een zeer mooi en zeldzaam resultaat. |
De bromtaxi gaat in
bruikleen naar een tv opnamestudio van de
RTBF als decor stuk.
|
Op 11 Maart moet hij dan
"rijdend" optreden onder het atomium,
voor de begingeneriek van dat programma dat in April zal
uitgezonden worden.
|
|
|
Bromfietser
vaak onterecht bekeurd Federmoto roept op tot voorzichtigheid.
26
jan 2008 door BV
http://www.auto55.be/home |
Federmoto, de vakorganisatie van de
motorsector, roept op tot voorzichtheid bij snelheidscontroles op
motor- of bromfietsen. De organisatie kon de hand leggen op een
rapport van Stork Intermes nv (marktleider in de BENELUX voor het
kalibreren, testen en certificeren van meetapparaten) waaruit blijkt
dat de door de politie gebruikte meetmethode onbetrouwbaar is.
Overigens mag uit het communiqué niet blijken dat Federauto het
opdrijven van brommers en motorfietsen goedkeurt. Daar wil de
organisatie niet van weten.
Bromfietsen klasse A mogen de
maximumsnelheid van 25 km/uur niet overschrijden en bromfietsen
klasse B zijn beperkt tot 45 km/uur. De wegcode spreekt over de
snelheid die de bromfiets daadwerkelijk haalt op een horizontale
weg. De aan de hand van een rollentestbank uitgevoerde meting geeft
enkel een "theoretische snelheid" en niet de werkelijke
snelheid die de bromfiets kan bereiken. De rollentestbank houdt
immers geen rekening met factoren zoals de luchtweerstand,
tegenwind, de houding van de bestuurder, de staat van het wegdek
enz. In de praktijk werden er verschillen tot meer dan 20 km/uur
vastgesteld tussen de opgemeten theoretische snelheid en de
werkelijke maximumsnelheid die een bromfiets kan bereiken op de
openbare weg. De studie van Stork Intermes heeft aangetoond dat het
bijna onmogelijk is dat een testbank de werkelijke snelheid kan
bepalen die een bromfiets kan bereiken die aan de test onderworpen
werd.
De verkregen meting evenals de
omstandigheden waarin de test moet plaatsvinden zijn dus
onbetrouwbaar. Volgens de wettelijke metrologie dient de
meetnauwkeurigheid 99,8 % te bedragen. Een rollentestbank voldoet
niet aan deze eenvoudige vereiste. De meting moet bovendien
uitgevoerd worden met perfect geijkt materiaal. Volgens Stork
Intermes beschikken de gebruikte apparaten niet over de vereiste
kalibratietesten om deze ijking te waarborgen.
Wetenschappelijk
gezien is de rollentestbank enkel geschikt om het vermogen van een
bromfiets te meten. Het vermogen van een bromfiets is echter
volledig onafhankelijk van de snelheid die deze bromfiets in de
praktijk kan halen. Sommige buitenlandse autoriteiten registreren
het vermogen met behulp van een rollentestbank en herleiden het tot
een maximumsnelheid. Volgens Stork Intermes is deze praktijk nergens
op gebaseerd.
Klik
hier om uw commentaar bij dit artikel te geven.
|
|
Van
oud ijzer tot een schitterende bromfiets
Woensdag 13 juni 2007 - In de rubriek 'De Verzamelaar' gaat Patricia de
Ryck op zoek naar mensen met uiteenlopende verzamelingen.
In deze aflevering
vertelt Peter de Bakker uit Zandberg over zijn bromfietsverzameling.
Peter de Bakker heeft veertien brommers die hij helemaal
stript om ze weer piekfijn in orde te maken: er moet namelijk op gereden worden.
foto Camile Schelstraete
Peter
de Bakker was als klein jochie al weg van bromfietsen.
,,Het geluid alleen al.
Dat is toch geweldig. Mijn vader had er twee en als ik achterop zat, genoot ik
echt.
Toen ik een jaar of veertien was, sleutelde ik graag aan brommers die ik
had gekregen, om er later mee over de Linie te scheuren.
Toen had ik zes oude
crossers."
Op
dit moment heeft hij veertien oude bromfietsen waarmee hij door heel de regio
rijdt. Solex, Puch, Berini, Flandria, Thoria en NSU -
je komt ze allemaal tegen
in zijn verzameling.
De collectie bevat brommers uit de jaren vijftig, zestig en
zeventig.
"Als we een rondje rijden, hebben we veel bekijks."
Als
verassing kreeg Bakker een aantal jaar geleden een Solex van zijn vrouw.
Dat was
het begin van zijn verzameling.
"We
deden met z'n tweeën mee aan een rit in Turnhout.
We waren alleen veel te
traag.
Daarna ben ik op de beurs gaan zoeken naar een snellere bromfiets."
Het vinden van oude bromfietsen is niet zo makkelijk.
"Ze staan vaak weg te
roesten in oude schuurtjes en verdwijnen dan bij het oud-ijzer.
Als een brommer
jaren stil heeft gestaan, krijg je 'm ook niet zomaar los.
Als je er dan op gaat
slaan, sla je alles kapot. Dat is ontzettend zonde."
Bakker
laat een brommer zien die hij net gered heeft van de stortplaats.
Ook deze gaat
hij opknappen, maar daar komt nog heel wat bij kijken.
,,Eerst kijk ik in 'De
grote bromfiets encyclopedie' naar het type en zoek het jaartal.
Vervolgens haal
ik 'm uit elkaar.
Soms is het boekje van dat type er nog, maar vaak zijn deze
weggegooid.
In dat geval moet je het hebben van de kenners.
Zo heb ik veel
geleerd van Jo van Vlierberge en Willy Verstraeten.
Restaureren doe je niet met
een hamer en een nijptang, dat doe je echt met gevoel en veel geduld."
Zijn
pronkstuk is zijn Flandria Ultra Sport.
"Dit is een zeldzaam exemplaar.
In
Nederland zijn er velen van gemaakt onder de naam Avaros, maar ik heb een
Belgische.
Daar zit bijvoorbeeld geen voetrem op.
Toen ik hem kreeg was hij
helemaal roestig.
Ik ben toen naar een verzamelaar gegaan en heb ruim vijftig
foto's gemaakt om 'm te restaureren in originele staat.
" De bromfiets
restaureert Bakker met originele materialen.
De zoektocht naar die spullen is
nog moeilijker.
Soms duurt het maanden, zelfs jaren voordat hij een onderdeel.
De ene keer bij een liefhebber, de andere keer op een beurs.
Soms wordt hij
opeens gebeld.
"Iemand had een volle wagen met cilinders en zuigers staan.
Ik ben er meteen naar toe gereden anders zou hij het weggooien.
Mensen weten
echt niet wat ze weggooien.
Wij zoeken er juist naar.
Dat is wel eens
jammer.
" De bromfietsen moeten 'pico bello' zijn, want er moet op gereden
worden.
Met Brommerclub De Grensrijders maakt Bakker lange ritten
"Op
http://www.brommerclub-de-grensrijders.tk
de site van Luc van Acker, lees je er alles
over.
Het is echt gezellig om met z'n allen door de streek te toeren."
|
Bericht uit België
|
|
Politie-rapport: Diefstal
bromfietsen
Woensdag 24 januari 2007 - TERNEUZEN – Afgelopen maandagavond of
-nacht zijn in Terneuzen twee bromfietsen gestolen
Er verdween er een uit een tuin van een woning in de Kerkhoflaan.
Bij
een woning aan de Julianastraat werd een zeldzame Honda Dax gestolen.
|
Artikel
uit de Bromfiets |
CLUBPORTRET
ONBEGRENSD GENIETEN BIJ DE GRENSRIJDERS
|
Moederziel alleen togen ze in 2004 met twee brommertjes
naarhet oldtimerfestival in Axel.
Jan Fassaert met zijn Benelli en Ivode Bock op zijn Puchie.
Ze hadden er een plekje toegewezen gekregen omdat er in
Zeeuws Vlaanderen misschien wel belangstelling was voor oude
bromfietsen.
Nou, daar kwamen ze snel achter, want de hele dag zag het zwart
van het volk om de brommers heen.
Aan het einde van de dag stond het voor Jan en Ivo vast dat er
een bromfietsvriendenclub moest komen.
5 mei 2005 werd de officiële oprichtingsdatum van ‘De
Grensrijders’. ‘
We hebben bewust gekozen om er geen officiële club van te maken’,
laat bestuurslid Frank van Gremberghe weten.
‘Dus geen verplichte contributie of statuten.
De verantwoordelijkheid ligt bij iedereen zelf.
Deelname aan ritten is vrijwillig en op eigen risico.
‘De basis is vriendschap en gezelligheid’, vult
medebestuurslid Robert Vermeulen aan.
‘Wel vragen we een vrijwillige bijdrage voor de bezemwagen’.
Geen contributie betekent geen clubblad, maar daarvoor in de
plaats hebben De Grensrijders wel een leuke website.
Vrijwel dagelijks wordt deze door webmaster Luc van Acker
bijgehouden.
Het ziet er prima uit en daar is Luc best trots op, want twee
jaar geleden wist hij volgens eigen zeggen niet eens wat het woord ‘webmaster’
betekende.
De elf leden die geen internet hebben, zijn voor informatie
altijd welkom bij andere leden.
Om grote snelheidsverschillen te vermijden moeten brommers die
aan een rit mee meedoen volgens Ivo de Bock wel minimaal 40 km./u kunnen halen.
‘Natuurlijk past iedereen zijn snelheid aan aan de langzaamste
deelnemers, maar met 25 ritten per jaar van gemiddeld 70 kilometer moet er wel
een beetje vaart in zitten.’
Het verdronken land van Saefthinge
Inmiddels telt de club ruim tachtig leden.
Regelmatig worden ze gevraagd om op een beurs hun kostbaarheden
tentoon te stellen, maar dan zijn de dagen wel lang.
De meesten zijn namelijk gek op ríjden en dat is niet
verwonderlijk.
Want het voormalig smokkelparadijs Zeeuws Vlaanderen (zie
Bromfiets nr.1-2006) is de dunst bevolkte regio van Nederland.
Dijken met hoge bomen, verborgen kreken, oneindige landweggetjes
met oude knotwilgen, het verstilde duinenlandschap en het verdronken land van
Saefthinge.
Kortom: Fabuleuze routes voor de brommerritten.
Leuk is dat de club ook zeven Belgische leden telt en verder valt
op dat ook veel jonge leden enthousiast hun bromfietspassie beleven bij de
Grensrijders.
De toekomst zier er dus goed uit en er komen elke week nog leden
bij.
Voor Willem Beukelszoon van Biervliet, die in 1380 het
haringkaken uitvond, zit het er niet meer in.
Maar er is nog een andere beroemde Zeeuws-Vlaamse Willem, die van
harte welkom is bij De Grensrijders.
Dat is Willem van Hanegem, geboren in 1944 te Breskens.
Een Zündapp met krome framebuis ligt het meest voor de hand,
maar een Goudhaantje is natuurlijk ook goed.
|
Ina
Reuling bestuurd de bezemwagen
|
Honoré Reuling, Kreidler RMC S /John Bos 2000
|
Marleen
Fassaert op een Benelli bromscooter uit 1958
|
Jan
Fassaert op Benelli Super Sprint 1964
|
Willy-Jeane van Acker op Honda C50
|
Luc van Acker op Honda ST50 (DAX)
|
Marjo van Vlierberghe op Honda XL50
|
Ivo de Bock op Puch MV50
|
Monique
van Gremberghe, Zündapp Combinette1968
|
Frank
van Gremberghe, Zündapp CS 50 Super ‘klotenstoter’ 1968
|
Miel Schuerman, Zü ndapp SuperCombinette 1968
|
Paul Blommaart, Honda C 31 0A 1963 |
Frank
van Geertryen, NSU Quickly TT 1960
|
Hans
van Geertryen, Zündapp Combinette 1971
|
Rita
de Bakker, Thoria De Luxe, 1953.
Voor zover bekend de enige Thoria brommer met kenteken.
|
Peter
de Bakker, Flandria Ultra Sport 1959
|
Willy
Verstraeten , Sparta GD 50 Sport Dubbelzituit 1960.
Willy is met zijn 69 jaar het oudste clublid
van De Grensrijders.
|
Lucien
Duyserinck, Honda Dax ST50 1971. |
Peter
de Wulf, Zündapp C 50 Super ‘Klotenstoter’
|
Marino de Wulf, Zündapp CS 50 1972
|
Jeanine Aerts, Suzuki AC 50, 1975
|
Echtpaar
Aerts- van Genechten, Suzuki RV 125 1974
|
|
Buurtfeesten
Walsoorden en Zandberg
Van
onze correspondente
Maandag
4 september 2006
Zandberg haalden dit weekeinde met festiviteiten de sociale contacten
voor de inwoners flink aan.
Het
buurtschap Zandberg nabij Graauw vierde kermis.
Naast kindervermaak met onder
meer een kindermolen en springkussen had het feestcomité een driedaags
programma opgesteld in en nabij de verwarmde feesttent
aan de
Zoutestraat.
Er
werd onder meer een schieting gehouden, een feestavond met entertainment en
disco Oxygen Time Out.
Brommerclub “De Grensrijders” organiseren een
rondrit met twintig brommers van zo’n dertig jaar oud.
De belangstelling
voor de puzzelfietstocht was vanwege het slechte weer matig.
Voor de jeugd trad
een goochelaar op voor de allerkleinsten was er poppenkast.
Vandaag schudden de
liefhebbers om 9.00 uur de kaarten voor een wedstrijd bieden en jokeren.
Om
14.00 uur wordt de boog gespannen voor een schieting.
De traditionele
mosselmaaltijd waarbij jaarlijks ook veel oud-inwoners aan tafel schuiven,
begint om 21.00 uur.
Na de maaltijd volgt als afsluiting nog een gezellig
samenzijn.
|
Het
regent babbelaars en kippen in Hulst
Van
onze correspondente
Maandag
28 augustus 2006 - HULST – De Borgerij uit Bergen op Zoom was nadrukkelijk
aanwezig tijdens de Vestingdagen in Hulst.
De tam- boers, de soldaten en de burgers
bivakkeerden op de wallen bij de Bollewerckpoort in een kamp en zorgden voor
veel ludieke acts.
Koopjesjagers
konden hun slag slaan op de rommelmarkt. FOTO WIM KOOYMAN
„Die mannen vind ik echt goed, plezant om naar te kijken“, vond een
rasechte Hulstenaar.
„Af en toe schieten ze met losse flodders en vliegen er rubberen kippen
in de lucht, ze trommelen lekker en in het kamp koken ze prima
soep.“
Op ’s Gravenhofplein, waar de koopjesjagers zochten naar goedkope
spulletjes, was het een komen en gaan van mensen.
In de straten van de binnenstad was het rustig, geen auto te zien, voor
één weekend hadden de voetgangers en fietsers de hele weg voor henzelf.
In
de omgeving van de Statie was het drukker, daar keken de bezoekers naar de
verschillende shows en vergaapten zich aan oldtimers, oude legervoertuigen en
oude brommertjes van Brommerclub “De Grensrijders”.
De
jeugd vermaakte zich op springkussens.
Heel wat liefhebbers maakten een ritje met paard en wagen en bekommerden
zich niet om de paardenmoppen in de binnenstad„
Die zijn vers en ruiken naar de
Middeleeuwen,“ grapte een omstander.
Het
wisselvallige weer was minder slecht dan de weermannen voorspeld hadden en de
bezoekers trokken zich niet veel van de dreigende hemel aan.
De stadsomroeper
deelde programma’s uit en vermaakte de omstanders met een ludiek schietspel.
Hij schoot Zeeuwse babbelaars de lucht in die gevangen mochten worden.
Boeien
Het
muziekgezelschap Goet Ende Fyn speelde op interessante instrumenten en wist de
bezoekers te boeien met liederen uit de 80-jarige oorlog,
gezellige dansjes en
Vlaamse volksliedjes.
De
Kwist ut wedstrijd in de Overdamstraat bij Café de Ster trok veel minder
belangstellenden en deelnemers dan vorig jaar.
Het weer was goed zaterdagavond,
maar de organisatoren AHC de Vossen en Jac Polfliet van café de Ster, die alles
presenteerde,
spraken niet van een overweldigend succes.
„De wedstrijd op
zich, een knock-out systeem, was heel geanimeerd, de vragen waren pittig en de
39 deelnemers hebben genoten.
Ze kregen allemaal een prijsje.“ De drie
hoofdprijzen werden gewonnen door Lieke Schelstraete (spiegelreflex fotocamera)
en Jo en Marjolein de Loos
(gevulde boodschappentas met een waarde waarde van 50
euro).
|
Oren
en ogen wagenwijd open in Heikant
Door
Edy de Witte
Maandag
19 juni 2006 - HEIKANT –
Wat
zeven jaar geleden begon met de uitstalling van oude tractoren is inmiddels
uitgegroeid tot een oldtimerfestijn met diverse voertuigen.
Oude
tractoren, legervoertuigen, vracht- en personenauto’s, landbouwwerktuigen, en
een dertigtal bromfietsen van Brommerclub “De Grensrijders”uit de jaren
zeventig brachten een stukje nostalgie tot leven.
De
oldtimershow in Heikant trok zondag veel bekijks van echte liefhebbers en
hobbyisten tot en met 'gewone' toeschouwers. FOTO WIM KOOYMAN
De
oldtimershow op het terrein bij de manege in Heikant had gisteren met een
zeldzame 25 jaar oude zilverkleurige Jaguar personenauto met 12 cilinder motor,
een Amerikaanse Peterbilt vrachtauto uit 1973 en een Lanz Bulldog tractor uit
1951 enkele bijzondere trekpleisters
De
vele liefhebbers en andere bezoekers kwamen goed aan hun trekken.
Jopie
van der Ven en vader en zoon Rinus en Pedro Traas zien hun evenement met het
jaar groeien „Het overstijgt werkelijk onze
verwachting“, zegt Van der
Ven.
„Steeds
meer hobbyisten komen naar onze jaarlijkse show toe.“
Fanatiek
De
drie organisatoren zelf zijn in hun vrije tijd fanatieke restaurateurs van oude
tractoren.
„Als
ze meer dan vijftig jaar oud zijn spreken ze ons goed aan“, vertellen Rinus en
Pedro Traas.
Hoe
ze er aan komen? „Oren en ogen goed open zetten.
Vooral
bij oude boerenbedrijfjes valt wel eens iets leuks op de kop te tikken.
Dan
begint het opknappen, waarbij we met onze afzonderlijke technische kwaliteiten
elkaar als een hecht driemanschap goed aanvullen.“
Verzamelaar
Dieter Kuyl uit het Belgische Stekene staat trots bij zijn Peterbilt-vrachtauto.
Alles
is opgebouwd rondom de stuurhut.
De uitwendige luchtfilter naast de motorkap en de twee blinkende uitlaten die
als schoorsteenpijpen langs de cabine omhoog reiken, sieren deze Amerikaanse
trots
„De
tweetakt diesel Detroit motor laat ook nog een bijzonder geluid horen.
Tot
de jaren tachtig werd deze motor wereldwijd voor allerlei doeleinden verkocht“,
weet Kuyl.
Naast dit exemplaar beschikt hij over nog ruim twintig vrachtwagens die met de
vlam in de pijp over de Amerikaanse wegen snorden.
Veel
oude tractoren van onder meer de merken Hanomag, Viezon, Lanz en Ferguson met of
zonder gloeikop kleuren de show met hun origineel rood, groen of blauw
uiterlijk.
Terwijl het publiek onder de schaduwrijke open tent verpoosde met een hapje en
drankje werkten enkele beoefenaars van het ouderwetse touw draaien zich flink in
het zweet.
Want ook dit labeurwerk uit grootmoeders tijd paste goed bij de oldtimershow.
|
Oldtimershow in manege Heikant
Donderdag 15 juni
2006 - HEIKANT – Op de terreinen van Manege Heikant wordt zondag 18 Juni voor
de zevende keer een show van oldtimer-tractoren gehouden.
Nieuw op het
programma is een oldtimer-bromfietsshow van Brommerclub “De Grensrijders”.
Ook oude vrachtwagens en
landbouwmachines uit grootvaders tijd zijn aan de Vylainlaan in Heikant te
bewonderen. De show begint om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur
|
Sint-Jansteen in middeleeuwse sfeer
Door Edy de Witte
Zaterdag 27 mei
2006 - SINT-JANSTEEN – De dorpsgemeenschap Sint-Jansteen viert vrijdag 2 en
zaterdag 3 juni het eerste lustrum van de Steense feesten.
Het thema the
Middle Ages wordt ingevuld met een spetterend programma voor jong en oud.
De activiteiten
vinden plaats in en rondom de grote tent op het voetbalveld van de V.V. Steen.
De
activiteitencommissie van de club tekent voor de organisatie.
De jeugd bijt
vrijdagmiddag het spits af met een Kids 4 Fun party.
Vanaf 14.30 uur komt de jeugd
van de onderbouw van de basisschool aan haar trekken met muziek, dans, optredens
en schminken.
Een half uurtje
later sluiten de leerlingen uit de bovenbouw zich aan bij dit animatie-programma.’s
Avonds schuiven de deelnemende teams om 19.00 uur aan tafel voor een quiz.
De deelnemers
worden aan de tand gevoeld over onder meer sport, actua, muziek, aardrijkskunde
en geheel in stijl van het thema, een vragenronde over de middeleeuwen.
Er kunnen maximaal
50 teams inschrijven.
Na het pijnigen
van de hersenen en de prijsuitreiking volgt als afsluitng een gezellig samenzijn
met muziek van een disjockey
Zaterdag
bestrijden families, verenigingen en wijken elkaar tijdens de grote
zeskamp.
Het startschot
klinkt om 13.00 uur.
Er wordt een
beroep gedaan op de kracht en behendigheid van de teams.
De zeephelling en
het gladiatoren spel geven een hilarisch tintje aan het sportieve festijn.
Een denkopdracht
vormt de rode draad van de zeskamp.
Elk team moet met
minimaal twee dames aantreden
Oldtimers:
Tegelijkertijd
showt de Tuning Club Zeeland prachtig uitgebouwde auto’s.
Oldtimer-brommers
van Brommerclub “De Grensrijders”brengen de festiviteiten in een nostalgisch
sfeertje.
De bromfietsen uit
de oude doos maken ook een toertocht in de omgeving.
Om 20.00 uur
worden de Steense feesten afgesloten met een feestavond en prijsuitreiking van
de zeskamp.
De
vijfmansformatie Suck on This verzorgt de
muziek
|
Veel publiek voor oldtimers in Axel
Door
Gino van den Broecke
Vrijdag 26 mei
2006 - AXEL –
Traditioneel
kwam ook dit jaar tijdens Hemelvaartsdag weer volop publiek een kijkje nemen
tijdens het Internationaal Oldtimerfestival in Axel.
Voor de
twintigste keer genoten duizenden autoliefhebbers op het Axelse Hofplein van een
keur aan oude voertuigen.
Een knalgele wagen
van de ANWB-Wegenwacht trok veel bekijks.
De Renault 4 uit
1979 stond met de deuren open en keurig gerestaureerd voor de tent op het
plein.
„Ik heb al veel
fotograferende bezoekers bij de auto gehad.
Hij is nog altijd
eigendom van de wegenwacht, van de groep Scheldeland om precies te zijn“, zei
R. Baarends uit Bergen Op Zoom,
gehuld in
nostalgisch wegenwachtkostuum
Behalve oude auto’s
waren er ook zo’n dertig oude tractoren te zien, waarvan de Hart Parr uit het
Amerikaanse Charles City uit 1928 vele ogen op zich gericht wist.
Nieuw dit jaar
was de aanwezigheid van een groep klassieke bromfietsen van Brommerclub “De
Grensrijders”.
De organisatie
deelde prijzen uit, onder meer voor de oudste auto, aan de heer De Zutter met
zijn Renault uit 1910.
De opvallendste
auto was een zilveren Buick van de heer Double. De prijs voor de mooiste kleding
ging naar de familie Dieleman uit Axel.
De prijs voor de
puzzelrit was voor dhr. Van Dijk.
|
Twintigste uitgave Oldtimerfestival
Axel.
Door Eugène Verstraeten
Vrijdag
19 mei 2006 - AXEL – In Axel wordt op Hemelvaartsdag, 25 mei, voor de
twintigste keer het internationaal Oldtimerfestival gehouden.
De
combinatie van oude auto’s en sfeervolle activiteiten trekt ieder jaar weer
vele belangstellenden.
Aanvankelijk
vond het festival plaats op het Szydlowskiplein, maar sinds dat op de schop ging
concentreren de activiteiten zich op het Hofplein.
Naast
oude auto’s zijn er ook jaarlijks flink wat oude tractoren te zien.
Een andere
in het oog springende groep zijn de brommerfanaten van Brommerclub “De
Grensrijders”.
Die
laten de tijden van Mobilette, Puch, Tomos en Kreidler herleven.
Opmerkelijk
bij de auto’s is dit jaar de A-Ford. Er is een ruim aanbod van de vele
modellen die van dit type Ford op de markt gebracht zijn.
Speciaal
voor het jubileum heeft het bestuur een oude Wegenwacht service-auto kunnen
strikken. De Renault R4 is te zien compleet met een gekostumeerd WW-monteur.
In
de ochtenduren is er een puzzelrit voor de deelnemers met de auto’s en ’s
middag vindt op de Markt het ‘concours d’elegance’ plaats.
De
spreekstalmeester geeft hierbij op komische wijze uitleg over de deelnemende
voertuigen en hun berijders.
Tijdens het Oldtimerfestival is er ook een markt met tientallen kramen.
Verder
heeft de organisatie gezorgd voor het nodige entertainment met verschillende
looporkesten en clowns.
|
Veel
kentekens voor brommers aangevraagd
Door Ab van der Sluis
Vrijdag
3 februari 2006 - GOES- In de provincie Zeeland stijgt het aantal aanvragen voor
bromfietskentekens boven het landelijk gemiddelde uit.
Volgens
de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn tot nu toe voor 5400 brommers een
kenteken aangevraagd.
Het
aantal van 5400 brommers is 46 procent van het totale aantal bromfietsen in de
provincie.
Hiermee
scoort Zeeland ruim boven het landelijke gemiddelde van vijfendertig procent.
Zeeland
behoort samen met de provincies Overijssel, Limburg en Gelderland tot de
gebieden die meer brommerkentekens aanvragen dan landelijk.
Voor
1 november van dit jaar moeten alle eigenaren van een brommer, snorfiets,
brommobiel of een ander type bromfiets zelf een kenteken hebben aangevraagd.
|
Wase
Koerier
|
Brommerclub
De Grensrijders kijkt terug op een geslaagd 2005
De nog jonge brommerclub
heeft er een bewogen 2005 opzitten.
In geen tijd gegroeid van 4
leden tot bijna 60 brommer fanaten uit de grensstreek en ver daarbuiten (het
verste lid komt uit middelburg).
Onze grote doorbraak kwam er
met de rit in Axel op hemelvaarts dag met meer dan 50 deelnemers,dit was de
bevestiging van de nood van een brommerclub.
Ook
in Hulst waren we aanwezig op de 2 daagse vestingsfeesten met op zaterdag een
grote brommershow en op zondag een rit van 50km met tussenstop in de Griete(bij
Terneuzen)
De
winterrit van 60km op 5december (dag met veel regen) lokte toch nog 20
deelnemers en dit met tussenstops in Doel en Graauw.
Voor
2006 hebben we 6 evenementen op touw gezet, (ook te vinden op onze website
agenda www.brommerclub-de-grensrijders.tk
RITTENKALENDER
2006:
7
Mei: Meimarkt
rit & show in Koewacht 45 km
met stop( brommershow op de parking
bij de plus-markt) vertrek 10.30
parking sportveld ned.Koewacht
25
Mei:
Oldtimer festival rit & show in Axel 50km met stop ( brommershow op
het oldtimer festival plein) vertrek 10.30 op het hofplein
(wegens te verwachte drukte gelieve voor 10.00 uur aanwezig te zijn)
3 Juni:
Steense feesten rit &
show in St.Jansteen 55km met stop
(brommershow op het sportveld) vertrek 10.30
sportveld vvv.Steen.
18
Juni:
Brommerrit & show in manege
Heikant 45 km met stop in samenwerking oldtimer trekkerclub HTVH
vertrek 10.30 bij manege
Heikant
26+27
Augustus: Vestings feesten Hulst rit
& show 80km + 2x stop
verdere info volgt op de website
3
December: Sinterklaas rit
60 km + 2 x stop vertrek 10.30 bij café de Eendracht in Hulst
Ondertussen
hebben we ook een digitaal clubblad, een gedrukt blad is niet haalbaar omdat er
geen lidgeld van de leden wordt gevraagd en ook omdat bijna iedereen op internet
zit.
Iedereen
met een brommer ouder dan 25 jaar en die minstens 45 km rijd,kan vrijblijvend
lid worden van onze club.
Gezelligheid
is troef in onze club maar ook de veiligheid wordt niet vergeten, rijden zonder
helm of verzekering kan niet.
Wij
proberen er bij elke rit ook een Bezemwagen bij hebben,hiervoor vragen wij een
kleine vrijwillige vergoeding van 2€ zodat
wij de benzine van de bezemwagen kunnen betalen.
Voor
verdere info kan terecht bij Ivo de Bock Gsm
0496 602572 of e.mail ivocoll@yahoo.co.uk
|
Artikel
uit “De Vliegende Hollander” |
|
Brommers niet op N687 Axel –Koewacht
Door
Eugène Vrrstraeten
ZUIDDORPE - Op de
provinciale weg N687 Koewacht -Axel worden de bromfietsers voorlopig
niet over de rijbaan
geleid op het gedeelte tussen Bontekoe en de aansluiting op de N258.
Dat is afgesproken tussen de
provincie, het waterschap en de dorpsraad Zuiddorpe.
De provinciale weg is aangewezen
""als een zogenaamde erftoegangsweg. dit houdt in dat op dit type
weg een snelheidsregime van 60 kilometer per uur moet gelden.
De verkeersveiligheid op het
fietspad, zo bedacht de provincie, kan worden verbeterd door het
bromfietsverkeer naar de hoofdrijbaan te verplaatsen.
Dat heeft in Zuiddorpe nogal
wat bezwaren opgeroepen. En met. succes, want de maatregel 'bromfietsen' op de
rijbaan' (BOR) wordt nu voorlopig niet ingevoerd.
"Wij zullen eerst de
effecten van de vaststelling van een maximum snelheid van 60 kilometer per uur
voor de hoofdrijbaan afwachten en na enige tijd evalueren",
aldus
Gedeputeerde Staten.
Na overleg met de dorpsraad zal
dan besloten worden over het al of niet invoeren van de BOR-maatregel.
|
Brommers over hoofdweg naar Zaamslag
ZAAMSLAG -
De
provincie houdt vast aan het besluit om bromfietsers op de provinciale weg
Zaamslag-Magrette (N684) via de hoofdrijbaan te laten rijden.
GS hebben een
bezwaarschrift van bewoner J. de Regt ongegrond verklaard.
Die
wees er op dat er geen ongevallen op het fietspad bekend zijn waarbij
bromfietsers en fietsers betrokken waren.
Dus is de onderbouwing van de
maatregel onjuist, redeneerde de bewoner.
Daar
heeft de bewoner gelijk in, moesten GS toegeven.
Maar ze hebben vervolgens iets
anders bedacht om de maatregel toch te rechtvaardigen.
Er wordt. namelijk
het zinnetje aan toegevoegd 'Uit landelijk onderzoek is gebleken dat door het
verplaatsen van bromfietsers van het fietspad naar de rijbaan,
het percentage
lichamelijk
letsel dat bromfietsers ondervinden landelijk netto met 15 procent is gedaald'.
En
dus kan het bezwaar van de bewoner toch de prullenbak in.
|
|
|