A.M.C. SINT-MARTINUS (snelheidsraces voor motoren in Beveren
tussen 1956 en 1967) Deel 1
Vandaag de dag zijn er in onze gemeente niet zo heel veel mensen meer
die het zich nog herinneren maar eind jaren vijftig,
begin jaren zestig van vorige eeuw werden in Beveren heuse
snelheidswedstrijden voor
motoren georganiseerd.
Niet op één of ander afgelegen terrein of in dun bevolkte straten, maar
midden in het centrum van de gemeente, onder de kerktoren van de
Sint-Martinuskerk.
De
machtige machines scheurden tegen topsnelheden door de Kasteeldreef, de
Kallobaan, zelfs door de Kloosterstraat.
Balen stro moesten vallende racers opvangen!
Roger De Meurichy bij
feestbijeenkomst
Groot bezieler van de motorwedstrijden
in Beveren was Roger De Meurichy die eerst een café (onder de
Toren) en nadien een bromfietsen- en autohandel runde
vooraan in de Kasteeldreef.
Op
de plaats waar daarna ’t Pompierke’ en nog later café ‘Tipiek’ hun stek
vonden.
Roger
was zelf een heel verdienstelijk racer op onverharde bodem.
Grasbaanraces en speedway waren zijn specialiteit. Hij reisde naar
verschillende Europese landen om zijn sport te beoefenen.
Het was later in Frankrijk dat Roger en zijn vrouw Emerance
betrokken raakten in een zwaar verkeersongeval.
Dr. Gerard De Paep haastte zich naar de zwaargewonde Roger om de
eerste levensnoodzakelijke
ingrepen te doen.
Later werd hij overgebracht naar Beveren waar hij in de kliniek
herstelde.
Hij werd echter nooit meer de oude en overleed 5 jaar
later, op 57-jarige leeftijd.
Maar nu terug naar het begin.
Het was op een mooie avond in mei van
het jaar 1955 dat de heren Paul Bosman, Roger Eggermont, Paul
Pepermans en Roger De Meurichy
samen zaten in café ‘Onder de Toren’ in de Kasteeldreef.
Alles leek
voorhanden om ambitieuze plannen te smeden.
Een paar glazen bier, enkele dromers en …een clublokaal.
De
4 mannen vormden de kern van een nieuwe veelbelovende vereniging maar
enige versterking leek noodzakelijk.
Op
de algemene vergadering van 4 november 1955 werd een officieel bestuur
verkozen.
Roger De Meurichy werd voorzitter, Roger Eggermont
ondervoorzitter, Renaat Thielemans schatbewaarder en Georges
Van Geystelen secretaris.
Met algemene stemmen werd besloten om
aansluiting te vragen bij de Belgische Motorrijdersbond.
Reeds op 19 november 1955 was een droom werkelijkheid geworden: de
AUTOMOTOCLUB SINTMARTINUS had zijn officiële aansluiting verkregen.
In
de schoot van de club werd een ‘sportcommissie’ opgericht onder leiding
van Roger De Meurichy en met Julien Pultijn en Georges
Mens als respectievelijk sportsecretaris en sportcommissaris.
Er
werden grote plannen gemaakt.
Tijdens de vergadering van 4 november
1955 had iemand trouwens al eens luidop de vraaggesteld:
“Zouden wij in onze gemeente geen snelheidswedstrijden kunnen
organiseren…?”
Veel reactie was er op dat ogenblik nog niet maar toch leefde hier en
daar dit ambitieuze idee.
Op
de volgende vergaderingen stond de vraag echter opnieuw op de dagorde.
Er
werd gewikt en gewogen.
Wat waren de mogelijkheden?
Welke problemen moesten overwonnen worden?
Maar de voorzitter volhardde.
Op
18 november werd de knoop doorgehakt.
Er
zou aan de bevoegde instanties toelating gevraagd worden om op 29 juli
1956 in Beveren- Waas een snelheidsproef in te richten voor reeksmotoren
onder de naam ‘de eerste nationale snelheidswedstrijden van Vlaanderen’
Alle moeilijkheden werden één voor één aangepakt.
Toelating werd verkregen van het gemeentebestuur, dat tezelfdertijd zijn
volledige medewerking beloofde.
Toelating kwam er ook van het bestuur ‘Bruggen en wegen’ uit Gent…
Tenslotte kreeg men ook groen licht van de Belgische Motorrijdersbond.
(in eerste instantie werd de toelating geweigerd)
Op
29 juli 1956 startten om 14u de eerste renners in de ‘eerste nationale
snelheidswedstrijden der Vlaanderen voor reeksmotoren’, volgens de
reglementen van de B.M.B.
De heer De Cleene, arrondissementscommissaris, aanvaardde het
erevoorzitterschap.
Roger De Meurichy was koersdirecteur, Georges Van Geystelen
koerssecretaris en Georges Mens koerscommissaris.
Uiteindelijk zouden de wedstrijden
jaarlijks worden ingericht tot en met 1967, meestal tijdens het laatste
weekend van juli.
Op
zaterdag waren de oefenritten en op zondag de eigenlijke races.
Enkel in 1966 werden de wedstrijd en wegens organisatorische problemen
afgelast.
De
naam werd gewijzigd in ‘Grote internationale snelheidswedstrijden der
Vlaanderen” en na enkele edities ging de wedstrijd in Beveren meetellen
voor het Kampioenschap van België.
De
wedstrijden in Beveren kregen al snel een stevige reputatie.
Binnen- en buitenlandse racers maakten maar al te graag de verplaatsing
naar onze gemeente.
De
voorbeeldige organisatie en een hoger prijzengeld dan bv. in Nederland
waren twee van de belangrijkste redenen van het succes van de wedstrijd.
De
eerste jaren (van 1956 tot 1959) werd gereden op volgend parcours:
Kasteeldreef – waar vertrek en aan komst waren - ,
Halfdreef, Kallobaan, Kloosterstraat en opnieuw Kasteeldreef.
De
totale lengte van één ronde was 2800m.
Vanaf 1990 werd het parcours ingekort en werden de twee lange stukken
(Kasteeldreef en Kallobaan) aanzienlijk verkort.
Men maakte vanaf dat jaar de verbinding tussen deze twee straten
niet meer via de Halfdreef maar wel via de Ter Gaeverlaan.
Het vertrek in de Kasteeldreef
in 1956 |
De racers in de Kloosterstraat |
(met dank voor tekst en foto’s bezorgd
door Paul Verelst)
(Volgende editie: deel 2 met herinneringen aan Henk Van
Kessel, Florian Camathias, Omer Van Audekerke, Andre De Schepper en…Joop
Vogelzang)
Wie nog info, programmaboekjes, foto’s van de races,….bezit:
Bezorg het ons AUB !
DE BEVERSE KLOK
A.M.C. SINT MARTINUS (snelheidsraces voor motoren in Beveren
Tussen 1956 en 1967) Deel 2
De wijziging van het traject waren naar
verluidt het gevolg van een klacht van enkele bewoners uit de Halfdreef
die het jaarlijks lawaai liever niet hoorden.
De
verkorte omloop bood wellicht meer spektakel maar kwam de zuivere
snelheid uiteraard niet ten goede.
Het rennerspark werd tijdens de eerste edities opgesteld in de
Brownestraat (vooral op het open stuk waar men nu een winkelcentrum
plant).
Nadien werd hiervoor de Beukenhoflaan gebruikt die langs twee kanten kon
worden in- en uitgereden.
In
die tijd stonden er langs beide zijden van de Beukenhoflaan bomen en was
er weinig bewoning.
De
Beukenhoflaan werd trouwens door iedereen “de muit” genoemd.
HENK VAN KESSEL, debuut van een wereldkampioen.
In
1967 verscheen de Nederlander Henk Van Kessel aan de start van de
50 cc-race in Beveren.
Henk was net 20 geworden en beschikte over 2 machines, waaronder een
Kreidler die nog van Jacky Ickx was geweest.
In
1973 werd Van Kessel voor de eerste keer Nederlands kampioen, in
totaal zou hij dit 7 keer worden.
In
1974 werd alles tot in de puntjes voorbereid en zijn Kreidler bleek
piekfijn in orde.
Henk
werd dan ook wereldkampioen in de 50 cc, iets wat geen enkele Nederlander
(of Belg) hem nog nadeed.
Een andere grote naam die in onder andere in Beveren de knepen van het
vak leerde, was Florian Camathias.
Deze Zwitser zorgde steeds voor spektakel bij de sidecar-race.
Stel u eens voor: een tiental sidecars die de Kloosterstraat induiken en
even later de Kasteeldreef indraaien waarbij de bijrijders ofwel bijna
uit de bak hangen ofwel helemaal over de rijder neigen, afhankelijk of
de bak links of rechts is geplaatst.
Spektakel van de bovenste plank!
Camathias is later nooit wereldkampioen geworden maar speelde
steeds mee in het titeldebat.
OOK BEVERENAARS IN DE RACE
Drie Beverenaars komen regelmatig voor in de uitslagen van de Beverse
races.
Meestalwas het Roger De Meurichy die hen aanzette om de stap te
zetten in de racerij.
Omer Van Audekerke, die nog steeds in Beveren woont, deed het verre
van onaardig in de 250cc en de 350 cc klasse.
Omer had gedurende 7 jaar een licentie en deed aan zoveel mogelijk
wedstrijden mee in België en Nederland.
Toen hij de hand kon leggen op een tweedehands Aermacchi draaide Omer
met de besten mee en werd net niet Belgisch kampioen in de 250cc
Andre De Schepper, al jaren uitbater van een bloeiende beenhouwerij
in Kallo zocht zijn heil in de kleinste klasse, de 50cc.
Net als Pierre Vaerewijck trouwens, op pensioen gesteld als
gemeentewerkman.
André
reed in de 50 cc op een Itom.
Hij reed graag in het zuiden van het land, volgde daarom een cursus
Frans en leerde daar zijn toekomstige echtgenote kennen.
JOOP VOGELZANG
Joop Vogelzang was een Amsterdammer die als 23-jarige debuteerde in
het racen.
Het was voor Joop een leerjaar waarbij hij niet eens de
finishvlag zag.
In
de daaropvolgende jaren won Joop enkele races met een betere
machine.
Hij zette door en in 1960 werd hij Nederlands kampioen in de 350 cc en
het jaar daarop zelfs in de 350cc en de 500cc.
Uiteraard nam Joop ook regelmatig deel aan de TT van Assen maar
tegen de grote fabrieksmachines opboksen, dat ging niet.
Joop
had een speciale voorliefde voor stratencircuits.
Op
die manier kwam Joop verschillende keren aan de start in Beveren.
Joop
en zijn echtgenote vestigden zich – met de hulp van de familie De
Meurichy- definitief in Melsele waar hij tot voor enkele jaren een
tankstation uitbaatte langsheen de Grote Baan.
JAN THIEL
één van de
stichters van Jamathi en wereldberoemde tuner op GP niveau . (http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Thiel)
Dit is zijn verhaal over de
wedstrijd in Beveren ;
Ik heb voor het eerst in Beveren gereden in 1961.
Jan Huberts reed op een 250cc Honda 4cilinder.
En ook Florian Camathias reed mee bij de zijspannen.
Het was er altijd heel erg leuk.
In 1962 reed ik op een geleende Kreidler.
De achterrem deed het niet, de voorrem wel, totdat aan het eind van
het rechte stuk de kabel brak.
En ik vloog het publiek in, gelukkig liep het nog goed af.
Er is daar een keer iemand met een racemotor een slagerswinkel
binnen gereden.
Ook kwam je tijdens de training op het circuit fietsende mensen
tegen, en vrouwen liepen boodschappen te doen.
De avond vòòr de race zat iedereen in het café van organisator
Roger de Meurichy, héél gezellig.
S'morgens vòòr de race stonden ze in de rij voor het toilet,
stinken, dat wil je niet weten!
P.S.
(met zeer veel dank aan Paul Verelst voor de tekst en de prachtige
foto’s)
Wie nog info, programmaboekjes, foto’s van de races,….bezit:
Bezorg het ons AUB !
DE BEVERSE KLOK
Foto album
Historisch Racecircuit Beveren: |
50cc in het rennerspark |
lidkaart beveren |
De
rijder met nummer 17 op onderstaande foto is
de beroemde Paul Lodewijkx die in 1968 de TT
van assen won op een Jamathi.
(Info van Peter de
Saegher)
ADS PL IN KLEUR BOCHT KASTEELDREEF |
1960_Norbert Heye op Itom met bijtrap-systeem |
Foto 01 |
Foto 02 |
Michel
Diericks plaatst koude bougie in mijn itom
(nr.79).
Met nr.49 is het ADS
(André De Schepper uit Beveren).
|
Foto 03 |
Een foto van Norbert Heye (1964
kampioen van Oost-Vlaanderen) |
Foto 04 |
Norbert Heye aan de start |
Norbert Heye op luchtgekoelde Kreidler nr 9. |
Patrick Blondeel uit Oostende op Garelli. |
START 50cc IN DE KASTEELSTRAAT |
Foto 05 |
Een foto van Norbert Heye (kampioen van
België - snelheid 50 cc - 1965) |
Een foto uit Beveren Waas van 1959 , de
derde rijder op de foto is Guido
Verhoegstraete uit het West Vlaamse
Snaaskerke bij Oostende (België) |
BMB
(Frank Hollebosch.) |
Vrasene 1963 start. (nr.79 Frank Hollebosch) |
Vrasene 1963 race. (nr.79 Frank Hollebosch) |
Klik hier voor het Historicmotorraces blog van
Etienne willems. |
|