| |
|
|
Bromfietsen - inschrijving - procedure
We melden u dat de procedure om een bouwjaarattest te bekomen voor een bromfiets zonder papier en van meer dan 25 jaar, beschikbaar is via onze website.
Klik hier om de pagina te raadplegen en we verzoeken u deze aandachtig te lezen.
De BFOV
|
|
|
|
INSCHRIJVING BROMFIETSEN - TWEEDE FASE - PRIMEUR VOOR DE BFOV
Heden 01.12.2015, werd het KB van 18 november 2015, betreffende de regularisatie van de inschrijving van de bromfietsen en lichte vierwielers en tot wijziging van het KB van 20 juli 2001
betreffende de inschrijving van de voertuigen, in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. (klik hier om de gepubliceerde tekst na te lezen)
Dit betekent dat de inschrijving van de bromfietsen vanaf 11 december 2015 van start kan gaan. Eén jaar na de inwerkingtreding van dit besluit dienen alle in het verkeer gebrachte bromfietsen en lichte vierwielers ingeschreven te zijn.
Voor de eerste keer in het bestaan van de BFOV, werden we nominatief hernomen in een wettekst als officiële instantie om een bouwjaarattest af te leveren voor voertuigen die ingeschreven zullen worden onder het oldtimerstatuut (met een 'O'-plaat).
Dit is een erkenning vanwege de overheid, als gevolg van het werk dat we dagdagelijks voor de oldtimerliefhebber leveren.
De BFOV zal u binnen enkele dagen een link doorsturen waar u op onze website de juiste procedure zal vinden, de verschillende gevallen die zich kunnen aanbieden, evenals het juiste stappenplan om het bouwjaarattest aan te vragen.
Peeter Henning
CEO BFOV
|
Vlaamse Oldtimer Bromfiets Unie
www.oldtimerbromfiets.be
Nieuwsbrief nummer 2 dd 8 april 2009
|
Beste oldtimerbromfietsliefhebber,
Beste oldtimersympathisant,
De teller van onze elektronische meter staat intussen op 544 stemmen. Blijven stemmen ronselen aub want het werk is nog niet af, ondanks het feit dat we intussen in direct overleg met de BFOV - de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen - alsnog tot een gemeenschappelijke standpuntbepaling kwamen wat betreft de mogelijke inschrijvingsplicht in de nabije toekomst voor onze oldtimerbromfietsen.
.
Hieronder geven wij deze standpuntbepaling integraal weer. Het is uiteraard een compromistekst, doch naar onze mening toch eentje die mag gezien worden. We speelden ook in op officieuze info van de DIV waaruit bleek dat bij de (her)invoering van een nummerplaat en inschrijvingsplicht voor bromfietsen in België, de douane een centrale rol zal worden toebedeeld, en dus niet de lokale politie, zoals wij eerder dachten.
Dra zullen wij met deze tekst het kabinet Schouppe benaderen en ook daarvan zullen we jullie nader op de hoogte houden.
Oldtimergroeten,
Het VOBU-actieteam
|
Gezamenlijke
standpuntbepaling van de VOBU en de BFOV betreffende de herinvoering
van de inschrijvingsplicht voor bromfietsen in België
Situering
In verschillende van de ons omringende landen bestaat een
inschrijvingsplicht voor bromfietsen. Zo bijvoorbeeld in Spanje,
Frankrijk en Nederland. Ook in België wil men de inschrijvingsplicht
en de nummerplaat voor bromfietsen herinvoeren. Er liggen ter zake
twee onderscheiden wetsvoorstellen voor:
- één dat senator Vanessa Matz in de senaat indiende ( stuk nr
4-1167/1) en dat haar partijgenoot Christian Brotcorne indiende in de
kamer (stuk nr 52K0643001)
- één van kamerleden Jef Van den Bergh en Roel Desyn in de Belgische
kamer (stuk nr 52K0459001).
De motivering hiertoe houdt in beide gevallen overwegend verband met
de verkeersveiligheid, de naleving van de verzekeringsplicht en de
beoogde daling van de kleine criminaliteit. Beide wetsvoorstellen
viseren in de eerste plaats het risicogedrag van zeer jonge
bestuurders van moderne bromfietsen en scooters.
Zowel de BFOV als VOBU onderschrijven voormelde beoogde doelstellingen
ten aanzien van de beoogde doelgroep, die vervat liggen in beide
wetsvoorstellen.
Alhoewel de wetsvoorstellen van voormelde indieners niet onmiddellijk
gericht zijn op de eigenaars van oude bromfietsen, en de bedoelde
inschrijvingsplicht normaal gezien in een eerste fase enkel zou gelden
voor bromfietsen die in het verkeer zullen worden gebracht vanaf de
datum dat een nieuw koninklijk besluit (KB) terzake in voege zou
treden, wordt niet uitgesloten dat dit KB in een latere fase ook van
toepassing zal worden voor andere voertuigen die als bromfiets worden
gedefinieerd en die al vroeger in het verkeer werden gebracht. Senator
Matz voorziet die mogelijkheid in het door haar omschreven artikel 2,
§3; kamerlid Van den Bergh voorziet in een aanvulling van diens
artikel 2, §3 volgens het welk de wetgever kan voorzien in een
specifieke inschrijvingsregeling voor oude bromfietsen (die hij
omschrijft als ” oude voertuigen die door liefhebbers zijn
gerestaureerd en die af en toe voor de ontspanning nog eens worden
gebruikt op de openbare weg”) of zelfs voor een vrijstelling van
inschrijvings- en kentekenplicht voor deze voertuigen.
Met deze gezamenlijke standpuntbepaling willen de BFOV en VOBU een
voorstel formuleren van specifieke inschrijvingsregeling indien de
wetgever er op termijn toe zou besluiten dat ook de bedoelde oude
bromfietsen (oldtimers) dienen ingeschreven te worden en over een
nummerplaat moeten beschikken. Op deze wijze willen beide organisaties
constructief bijdragen tot een wettelijke oplossing die de bevoegde
administratie toelaat om vlot te administreren en geen administratieve
overlast te veroorzaken, noch bij de eigenaars van deze voertuigen,
noch bij de administratie zelf.
Vooraf lijkt het ons aangewezen om de eigenheid en specificiteit van
deze voertuigen, en van het gebruik ervan, nader toe te lichten.
Leefwereld van liefhebbers van oldtimerbromfietsen en hun voertuigen
In België zijn er heel veel mensen die beschikken over één of
meerdere bromfietsen die vroeger in het verkeer werden gesteld en
waarvan het merk heden ten dage veelal niet meer bestaat. Veelal
betreft het liefhebbers die uit nostalgie teruggrijpen naar het
voertuig waarmee zij in hun jeugdjaren rondreden. Velen onder hen
groeperen zich in clubverband, al dan niet merkgebonden; anderen
beoefenen hun hobby individueel of in gezinsverband.
Vele gepassioneerde eigenaars leggen zich toe op het verzamelen en
restaureren van meerdere bromfietsen van weleer, vaak van hetzelfde
merk, en streven de uitbouw van een volledige modellencollectie na.
Eigenaars met 10, 20 of meer oude bromfietsen zijn veeleer regel dan
uitzondering.
Op jaarbasis wordt er zeer weinig met deze voertuigen uitgereden. Als
het dan toch plaatsvindt, dan meestal beperkt tot enkele keren per
jaar en vaak niet met hetzelfde voertuig. In de praktijk betekent dit
dus dat vele voertuigen soms gedurende jaren op stal blijven, omdat de
eigenaar slechts met één voertuig tegelijk kan uitrijden. Bij slecht
weer wordt er meestal ook niet uitgereden om de voertuigen niet
nodeloos bloot te stellen aan weer en wind.
De meeste leden van oldtimer bromfietsclubs zijn van middelbare
leeftijd of ouder, doch het komt voor dat binnen een gezin de passie
overslaat van vader op zoon en dat ook jongeren zich aansluiten bij
een club of er samen met hun ouder op uitrijden.
Eigenaars die een oude bromfiets aanschaffen en restaureren streven
veelal na om het voertuig in de originele staat van weleer te brengen
en dit overeenkomstig de fabrieksconforme uitrusting van toen.
De meeste eigenaars beschikken niet over documenten zoals een
gelijkvormigheidsattest (GVA) omdat dit wettelijk niet hoeft, gelet op
de vigerende wetgeving, of omdat deze documenten al lang geleden
verloren zijn geraakt.
De meeste van deze oude voertuigen hebben fabrieksconform een hoger
vermogen en/of halen een hogere snelheid dan dat/deze wat/die
wettelijk toegelaten is volgens de vigerende wetgeving voor voertuigen
die als bromfiets worden omschreven. Blok- en kadernummer zijn niet
altijd aanwezig of zijn niet altijd gelijk omdat ook dit niet altijd
gebruikelijk was voorheen. Een achterspatbord om een kenteken aan te
brengen is soms niet aanwezig op bepaalde modellen, ook al werden deze
voertuigen destijds door de dealers verkocht aan de klant om in het
gewone verkeer te brengen.
Voorgestelde specifieke inschrijvingsregeling voor oldtimer
bromfietsen door de BFOV en de VOBU
Op basis van het voorgaande stellen de BFOV en de VOBU daarom volgende
specifieke inschrijvingsregeling voor indien de wetgever er toe zou
besluiten om de inschrijvingsplicht en de nummerplaat voor bromfietsen
opnieuw in te voeren:
I Wijziging van de definitie van bromfietsen door een categorie toe te
voegen van oldtimer bromfietsen
Het KB van 1974 voorziet niet in de definitie van oldtimer
bromfietsen. Deze categorie is nochtans wel voorzien in het
wetsvoorstel van kamerlid Jef Van den Bergh die deze voertuigen als
volgt omschrijft:
” oude voertuigen die door liefhebbers zijn gerestaureerd en die af
en toe voor de ontspanning nog eens worden gebruikt op de openbare
weg”.
Technisch stellen wij voor om oldtimer bromfietsen in het nieuwe KB te
definiëren als bromfietsen die 25 jaar geleden gebouwd werden voor de
datum van inwerkingtreding van het nieuwe KB op de herinvoering van de
inschrijvingsplicht en van de nummerplaat voor bromfietsen.
II Te voorziene inschrijvingsprocedures voor oldtimer bromfietsen.
Een eigenaar van een voertuig dat aan voormelde definitie beantwoordt
moet de keuze krijgen om:
- zijn voertuig in te schrijven volgens de algemene
inschrijvingsregels
- zijn voertuig in te schrijven als oldtimer bromfiets
- zijn voertuig in te schrijven als motorfiets
Voorafgaande opmerking:
Volgens sommigen vóór 1971, volgens anderen vóór 15 november 1974,
gold er geen snelheidsbegrenzing voor bromfietsen, evenmin als een
verplicht gelijkvormigheidsattest of PVG-nummer.
Enerzijds is het zo, dat de eigenaars van bromfietsen in 1971 of 1974
de mogelijkheid kregen om hun voertuig in te schrijven als motorfiets.
Niet iedereen maakte evenwel van deze mogelijkheid gebruik, maar de
huidige eigenaars van deze oude bromfietsen willen nu opnieuw de keuze
om hun voertuig in te laten schrijven als motorfiets, dan wel als
oldtimer bromfiets.
Anderzijds weten wij uit ervaring dat in de periode tussen 1974 en
1976 een aantal van deze voertuigen, die fabriekstechnisch een hogere
snelheid konden halen dan het toen wettelijk vastgestelde maximum van
40 km/u, verkocht werd met een PVG-nummer van bromfiets, daar waar de
constucteurs, invoerders en assembleurs van deze voertuigen eigenlijk
een PVG-nummer hadden moeten toekennen als motorfiets. Om voormelde
situatie te regulariseren, stellen wij voor om toe te laten dat
voormelde eigenaars van dergelijke voertuigen de keuze krijgen om deze
in te laten schrijven als motorfiets dan wel als oldtimer bromfiets.
Eenmaal een bromfiets werd omgezet tot motorfiets, blijft dit zo.
Te voorziene inschrijvingsprocedures:
- de eigenaar van een oldtimer bromfiets moet zich met het voertuig
dat hij /zij wil laten inschrijven bij de DIV om een nummerplaat te
bekomen, aanmelden bij zijn lokaal douanekantoor;
- kan hij op basis van documenten (folders, brochures, kopies uit
facturatieboeken, …) aantonen dat zijn voertuig gebouwd werd vóór
15.11.1974, dan moet hij geen GVA kunnen voorleggen;
- betreft het een voertuig dat nà 15.11.1974 gebouwd werd, dan moet
hij dit GVA voorleggen. Als de eigenaar niet (meer) beschikt over dit
GVA, en als het onmogelijk is om een duplicaat te bekomen omdat
bijvoorbeeld het merk of de invoerder niet meer bestaat, dan doet hij
aangifte van verlies van dit GVA bij de lokale politie en geldt dit
als vervangend document om toe te voegen aan het
inschrijvingsformulier van de DIV;
- de lokale douane registreert het blok- en/of framenummer van het
voertuig. Is er geen blok- of framenummer aanwezig dan registreert de
douane het merk, het type/model én de kleur van het voertuig
(eventueel neemt men een digitale foto); de douane kan ook zelf een
identificatienummer toekennen aan het voertuig;
- De douane gaat na of het geen gestolen voertuig betreft.
- De douane stelt de maximale snelheid van het aangeboden voertuig
vast (zie ook verder).
- Eventueel bijkomende vaststellingen door de douane beperken zich tot
controle van het motorgeluid, van de werking van de remmen en de
lichten, en dit, volgens de technische normen van weleer;
II.1. Te voorziene inschrijvingsprocedure als het voertuig
fabrieksconform niet meer dan de wettelijk toegelaten snelheid voor
bromfietsen haalt
- Men volgt de inschrijvingsprocedure die geldt voor nieuwe
bromfietsen:
Men stuurt het aanvraagformulier tot inschrijving op naar de DIV,
samen met het attest dat de douane afleverde, en eventueel aangevuld
met een attest van verlies van GVA. In geval het een ingevoerd
voertuig betreft van meer dan 48 cc of vanaf 7,2 kw vermogen moet de
eigenaar een vignet 705 toevoegen alsook de nodige invoerdocumenten.
Indien het voertuig in het land van uitvoer ingeschreven was, dan
moeten de originele inschrijvingsdocumenten eveneens toegevoegd
worden.
In geval de nieuwe eigenaar daar niet over beschikt, dan stelt de DIV
de autoriteiten van de betreffende lidstaat daarvan op de hoogte en
wordt de inschrijvingsprocedure in België gewoon verder gezet.
II.2. Te voorziene inschrijvingsprocedure als het voertuig
fabrieksconform sneller rijdt dan wettelijk toegelaten (actueel ligt
deze snelheidsgrens op 45 km/u)
De eigenaar heeft dan de keuze uit volgende twee
inschrijvingsprocedures:
II.2.1. Aanvraag tot het bekomen van een speciale nummerplaat van
oldtimer bromfiets
Deze keuzemogelijkheid houdt in, dat de gebruiker van het voertuig
zich houdt aan de verkeersregels die gelden voor bromfietsen, meer
bepaald wat betreft de maximaal toegelaten snelheid en wat betreft het
berijden van fietspaden in zover toegelaten voor bromfietsen.
Om deze voertuigen te kunnen onderscheiden van andere bromfietsen,
zullen zij uitgerust worden met een nummerplaat in een aparte
kleurstelling, of anderszins te onderscheiden van de gewone
nummerplaten voor bromfietsen.
- Men stuurt het aanvraagformulier tot inschrijving op naar de DIV,
samen met het attest dat de douane afleverde, en eventueel aangevuld
met een attest van verlies van GVA. In geval het een ingevoerd
voertuig betreft van meer dan 48 cc of vanaf 7,2 kw vermogen moet de
eigenaar een vignet 705 toevoegen alsook de nodige invoerdocumenten.
Indien het voertuig in het land van uitvoer ingeschreven was, dan
moeten de originele inschrijvingsdocumenten eveneens toegevoegd
worden.
In geval de nieuwe eigenaar daar niet over beschikt, dan stelt de DIV
de autoriteiten van de betreffende lidstaat daarvan op de hoogte en
wordt de inschrijvingsprocedure in België gewoon verder gezet.
- De DIV levert een speciale nummerplaat af en een inschrijvingsbewijs
waarop vermeld staat “oldtimer bromfiets, snelheid begrensd tot 45
km/u”.
Dergelijk visueel te onderscheiden nummerplaat houdt evenwel
beperkingen in qua in verkeerstelling van het voertuig:
o de bromfiets mag niet ingezet worden voor vervoer van en naar school
Op deze wijze wordt vermeden dat jongeren met risicogedrag zich zouden
toeleggen op het aanschaffen van oldtimerbromfietsen die een hoger
snelheidsvermogen hebben dan wettelijk is toegelaten voor bromfietsen.
Mochten zij zich er toch mee naar school begeven dan zal de
studieprefect of toeziende leerkracht op de speelplaats onmiddellijk
kunnen vaststellen aan de hand van de kleur van de nummerplaat dat het
een oldtimerbromfiets betreft die niet voor vervoer van en naar school
mag gebruikt worden.
o jongeren beneden de 16 jaar mogen zich niet verplaatsen met een
voertuig dat uitgerust is met dergelijke speciale nummerplaat Het zou
immers ontoelaatbaar zijn dat jongeren die beschikken over een
rijbewijs A3 voor bromfietsen, op onrechtstreekse wijze vroeger met
een motorfiets zouden kunnen rijden dan wettelijk voorzien is, met
name na het behalen van een rijbewijs voor motorvoertuigen of ten
vroegste na minstens twee jaar rijervaring na het behalen van een
rijbewijs B
- De verplichting om een verzamelaar van oldtimer bromfietsen die
beschikt over bijvoorbeeld 20 van deze voertuigen, ook 20 aparte
nummerplaten te laten aanvragen aan het normale tarief, zou de kosten
die hij besteedt aan zijn hobby enorm opdrijven. Vergeten wij immers
niet,dat hij op jaarbasis slechts met één of enkele van deze
voertuigen rijdt en dat hij al zijn voertuigen anders zou moeten
verzekeren.
Daarom wordt voorgesteld om in overleg met de DIV een specifieke
administratieve regeling te treffen die een minimum aan
administratieve lasten en kosten inhoudt.
- De houder van een nummerplaat voor een oldtimer bromfiets moet,
indien hij eigenaar is van meerdere van dergelijke voertuigen, deze
niet alle verzekeren, doch enkel dat voertuig of die voertuigen die
hij dat bepaalde jaar in gebruik wenst te nemen. Een automatische
koppeling tussen nummerplaten en verzekeringspolissen blijft dus
mogelijk,doch het niet verzekerd zijn van een bepaald voertuig wijst
er niet automatisch op dat de eigenaar verzekeringstechnisch niet in
orde zou zijn, aangezien hij dat jaar het betreffend voertuig mogelijk
niet gebruikt.
OPMERKING:
Ook voor oldtimer bromfietsen geldt, dat de nummerplaat aan het
achterspatbord gehecht moet worden. In de uitzonderlijke gevallen waar
er fabrieksconform geen spatbord was voorzien om de nummerplaat vast
te hechten, of waar het niet mogelijk is om een nummerplaat achteraan
te bevestigen, mag de nummerplaat ook zijdelings aangebracht
worden.Bij dergelijke afwijkende plaatsing moet dit wel goed zichtbaar
gebeuren.
II.2.2. Aanvraag tot het bekomen van een nummerplaat van motorfiets
In dit geval betreft dus bromfietsen die hetzij destijds niet
ingeschreven werden als motorfiets, ook al had dat eigenlijk moeten
gebeurd zijn, hetzij bromfietsen zoals hierboven gedefinieerd, al dan
niet vergezeld van een GVA als bromfiets, waarvan de eigenaar verkiest
om zijn voertuig in het kader van de herinvoering van de
inschrijvingsplicht voor bromfietsen, in te schrijven als motorfiets.
- Dergelijke inschrijvingsprocedure verloopt identiek aan deze die
geldt voor de inschrijving van nieuwe motorfietsen, met uitzondering
voor wat betreft het kunnen voorleggen van een GVA en een PVG-nummer
als motorfiets, en voor wat betreft het kunnen voorleggen van het oude
inschrijvingsbewijs als motorfiets.
- De DIV levert een nummerplaat af zoals voor motorfietsen, en een
inschrijvingsbewijs waarop vermeld staat “oldtimer bromfiets,
onbeperkte snelheid”.
Peeter Henning, Secretaris BFOV
Rudi Kennes, Verantwoordelijke VOBU
|
VOBU
www.oldtimerbromfiets.be
Nieuwsbrief 15-12-2008
Beste oldtimerbromfietsliefhebber,
Beste oldtimersympathisant,
Vooreerst willen we je danken om tijdens de voorbije maanden je stem
uitgebracht te hebben. De teller staat intussen op 480 stemmen.
Het is
voor ons een hart onder de riem dat zovele mensen intussen al signeerden.
Intussen schaarden zich ook al verscheidene oldtimerbromfietsclubs achter
dit initiatief.
Ga maar eens kijken op de webpagina ´clubs´; je kunt ook
direct doorklikken naar de URL´s van die oldtimerbromfietsclubs.
We hadden je beloofd om je op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in
dit dossier, en dat doen we dan ook bij deze:
Zoals je misschien al wist namen wij in het voorjaar 2008 al contact op
met het toenmalige kabinet Leterme dat toen nog bevoegd was voor
mobiliteit.
We hadden daarvoor dus al kamerlid Jef Van den Bergh gevraagd
om zijn wetsvoorstel betreffende de inschrijvingsplicht voor bromfietsen
aan te passen aan de specificiteit van onze ´oldies´, en hij ging daar
dus op in.
Er werd een amendement uitgebracht waarin dit verwoord werd.
Intussen trad de nieuwe federale regering aan en werd Yves Leterme
premier; Etienne Schouppe werd staatssecretaris voor mobiliteit binnen de
federale regering en hij was vanaf dan mede bevoegd voor dit dossier.
Wij contacteerden diens kabinet enige tijd terug om te herinneren aan ons
eerste contact en om te informeren naar de stand van zaken.
Wij vernamen dat de administratie intussen een voorontwerp van koninklijk
besluit uitwerkt om de problematiek van de verplichte inschrijving van
bromfietsen te regelen.
Er werd ons verzekerd dat men hierbij zou rekening
houden met onze bekommernissen.
Intussen werkten de aangesloten oldtimerclubs een knelpuntennota uit die
de meeste, zoniet alle, specifieke knelpunten oplijst betreffende een
inschrijvingsplicht voor oldtimerbromfietsen.
Aan de basis van deze nota
lag het initiatief van een oldtimerliefhebber van het eerste uur die al
wat krijtlijnen op papier zette. Wij werkten daar op verder en dat
resulteerde in een 8 pagina´s tellende nota.
Die geven we later wel
prijs.
Het was onze intentie om voormelde knelpuntennota nog voor het jaareinde
te bezorgen aan het kabinet Schouppe en om deze toe te lichten.
Aangezien we echter ook nog altijd ´on speaking terms´ waren met de BFOV
- die er tot op heden een aparte zienswijze op nahoudt, en die tot dusver
pleiite voor een algemene inschrijvingsplicht voor bromfietsen, met
inbegrip van oldtimers - gingen wij graag in op hun aanbod om ter zake
eens overleg te plegen.
Dit overleg vond afgelopen zaterdagavond plaats. Wij kregen er de kans om
het VOBU-standpunt toe te lichten en hun argumentatie te nuanceren en er
onze specifieke bekommernissen te uiten.
Wij overhandigden in dat verband
ook onze knelpuntennota.
Er werd afgesproken dat de BFOV deze zou bestuderen en zou becommentariëren.
Wij sluiten dus geenszins uit dat er alsnog een gemeenschappelijk
standpunt in dit dossier kan ontwikkeld worden.
Dit zou ons kunnen
versterken in ons overleg met de overheid.
Niettemin zullen wij onverwijld verder ijveren voor een aparte regeling
van de inschrijvingsplicht voor oldtimerbromfietsen, samen met de BFOV, of
apart, als Vlaamse OldtimerBromfietsUnie (VOBU).
We willen immers niets
aan het toeval overlaten en zo snel mogelijk impact hebben op de concrete
besluitvorming, vooraleer alles al in regels wordt vastgelegd.
De BFOV garandeerde ons dat zij zeker voor eind januari 2009 hun
commentaren zullen leveren.
Dan zullen wij als VOBU zien of we onze strategie aanpassen of niet.
Sowieso houden we u verder op de hoogte van de ontwikkelingen in dit
dossier. 2009 wordt mogelijk een sleuteljaar.
Intussen wij wij u alvast prettige eindejaarsdagen toe !!!
Oldtimergroeten,
Het VOBU-actieteam
See: Vobu |
Verplichte nummerplaat bromfietsers: graag uitzondering
voor old-timers!
Persberichten
Mobiliteit
Vlaams
15/04/2008
Verkeersspecialist Jef Van den Bergh is tevreden met de Europese richtlijn
die stelt dat bromfietsen vanaf
2010 opnieuw een nummerplaat zullen moeten dragen en ingeschreven moeten
zijn.
Door deze richtlijn wordt een oud wetsvoorstel van Jef Van den Bergh (doc 52 0459/001 van de
wetsvoorstellen en wetsontwerpen) realiteit.
Het voorstel werd destijds al door verschillende partijen
gesteund, maar toenmalig minister Landuyt voelde zich niet geroepen om zo’n regeling uit te werken.
De voordelen zijn nochtans duidelijk.
Politiediensten en verzekeraars zijn
vragende partij voor de wederinvoering van de nummerplaat.
Zo kan een bromfiets in een zone-30 aan
overdreven snelheid geflitst worden, en een bromfietser die vlucht voor een politiecontrole kan
gemakkelijker geïdentificeerd worden.
Maar ook opgedreven bromfietsen – een kwaal voor de verkeersveiligheid
– kunnen zo uit het verkeer gehaald worden.
Verder kunnen diefstal van bromfietsen en kleine vormen van
jeugdige criminaliteit door een betere herkenbaarheid van de bromfiets beter aangepakt worden.
Jef Van den Bergh vraagt wel om rekening te houden met oude voertuigen,
die veelal door liefhebbers en verzamelaars zijn gerestaureerd en slechts af en toe op de openbare weg
gebruikt worden.
Een aangepaste
regeling moet ervoor zorgen dat deze hobby niet in gevaar gebracht wordt.
Bij de herinvoering van de inschrijvingsplicht in Nederland rezen immers heel wat problemen voor deze
mensen.
Elke brommer moest
opnieuw gekeurd worden, maar men had het aantal duidelijk onderschat: de
schatting bedroeg 200.000 stuks, uiteindelijk bleek het om 800.000 oude brommers te gaan.
Daaruit moeten we
lessen trekken.
Welke problemen
stellen
zich?
Bij motorfietsen van voor 1970 werden zelden of nooit papieren geleverd,
noodzakelijk voor
de inschrijving.
Ook de nummers op motorblokken of frames zijn vaak niet meer
leesbaar of zelfs niet aanwezig.
Ook het merk levert problemen op: enkel in Belgie waren meer dan
100 brommermerken actief.
Een Flandria, Superia of Royal Nord kennen de meeste wel maar wie heeft er
ooit gehoord van een Omega, Lavenier, Parissport?
Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van
49,5 cc, die op een bestaande fiets gemonteerd werden.
In aantal zullen deze in Begie in de minderheid
zijn, maar sinds de jaren ‘30 zijn er in ons land ongeveer 200 verschillende merken van geweest
waaronder Flink, Victoria, Berinni, Powerpak, Rex, enz.
Een soepele aangepaste regeling voor deze voertuigen
die eerder tot een collectie behoren dan tot het verkeerspark, moet hiervoor uitgewerkt worden.
Jef Van den Bergh zal staatssecretaris Schouppe over deze problematiek
ondervragen in de Kamercommissie Infrastructuur en Verkeer.
Jef Van den Bergh
|
Artikel van Rudi
Ik verwijs je met dit bericht alvastnaar de website
www.bfov.be waar hun standpunt geafficheerd werd
in deze materie.
Zoals gezegd had ikzelf vanuit onze 2 clubs al gelobbyd bij zowel de indiener
van het wetsvoorstel, bij het kabinet Leterme als bij de leidend ambtenaar van
de bevoegde federale administratie om een afwijking te bekomen voor onze
'vehikels' op de algemene regeling, om een aangepaste, specifieke regeling te
kunnen treffen voor onze soort
voertuigen.
Ik bekwam die via amendement, doch de bestuurders van de BFOV waren daar
dus TEGEN ...onbegrijpelijk.
Eea kan je oa nalezen op het forum van de website www.mobysplace.com
onder merk 'Kaptein Mobylette', item/onderwerp 'inschrijvingsplicht oldtimerbromfietsen in België
op komst', met oa uittreksel over actie en reactie van al de hoge
heren.
Het staat niet vooraan op het forum; je moet dus wat 'scrollen'.
Ik wacht eerst op hun beloofde overleg vooraleer acties te overwegen.
Oldtimergr,
Rudi
|
Artikel uit De
Morgen
Motoren en bromfietsen ook
naar technische keuring?(Belga) Senator Vanessa Matz (cdH) dient binnenkort een
wetsvoorstel in waardoor voortaan ook motoren en bromfietsen een technische
keuring moeten ondergaan.
Dat schrijven de kranten van de groep Sud Presse
dinsdag.
"De afwezigheid van zo'n verplichte technische keuring voor
motoren en bromfietsen zorgt voor grote risico's bij weggebruikers", zegt
ze.
Elke motor zou jaarlijks op controle moeten.
Bij grote defecten zou een
onmiddellijke herstelling nodig
zijn.
Voor de maatregel ingevoerd wordt, zou wel eerst werk moeten gemaakt worden van
een nummerplaat voor bromfietsen, anders is identificatie onmogelijk. (DWM)
Dinsdag 5 Augustus 2008
|
Artikel van Radio1
Bromfietsen zullen vanaf 2010 een nummerplaat moeten
hebben.
Met die maatregel zal de politie de snelheidscontroles op die voertuigen kunnen
opdrijven.
15/04/08
Over zowat twee jaar is het verplicht om bromfietsen in te schrijven bij de
Dienst Inschrijving van Voertuigen (DIV) en een nummerplaat aan te vragen.
Dat is het gevolg van een Europese richtlijn.
Het gaat om bromfietsen die maximaal 45 km/uur rijden en waarmee jongeren vanaf
16 jaar mét een A3-rijbewijs de weg op mogen.
Er zijn voorlopig geen plannen om de wetgeving ook uit te
breiden naar snorfietsen, die maximaal 25 km per uur kunnen rijden.
Snelheidscontroles
Door de maatregel kunnen de politiediensten de controle op bromfietsen
opdrijven.
Veel van die brommertjes zijn opgevoerd en dat wordt gemakkelijker te
testen.
Bromfietsers kunnen dan ook geflitst worden in de zone-30.
Wie een bromfiets koopt, heeft de bijkomende zekerheid dat de bromfiets legaal
en geregistreerd is.
Kostprijs
Net als bij gewone auto's zullen de nummerplaten waarschijnlijk niets kosten.
Volgens de Motorcycle Action Group (MAG) is het hoog tijd dat
er een nummerplaat voor bromfietsen van klasse B komt.
"We hebben daar zelf lang voor geijverd en worden nu verrast door de
richtlijn", zegt de MAG.
Volgens de groep moest er een einde komen aan de machteloosheid van de politie
tegenover inbreuken door bromfietsers.
Ook verzekeringtechnisch zou de nummerplaat haar nut bewijzen. "In
Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn de nummerplaten verplicht, wat voor
Belgische bromfietsers ook problemen gaf aan de grens", aldus de MAG.
29 april 08 12:36
|
|
Alle belangrijke data
1 januari 2007
- Het bromfietskenteken is verplicht.
- Bromfietsen zonder kentekenbewijs en kentekenplaat mogen de openbare weg
niet op.
Stap 1
De kentekenplaat moet je zelf laten maken.
Dat kan bij een erkende
kentekenplaatfabrikant of via sommige bromfietsdealers.
Zij vervaardigen de kentekenplaat volgens de voorgeschreven regels.
Je bromfietsdealer kan de
kentekenplaat ook voor je monteren.
Informeer eerst even of de handelaar ook bromfietskentekenplaten levert.
Kentekenplaatfabrikanten bij jou in de buurt:
BREZAN
ZUIDWEST B.V. |
MR.
F.J. HAARMANWEG 21 A |
4538
AN |
TERNEUZEN |
VAN
DER PEIJL TECHNIEK TERNEUZEN B.V. |
MR.
F.J. HAARMANWEG 41 |
4538
AN |
TERNEUZEN |
AUTO-UNIE
ZEELAND B.V. |
TRANSPORTSTRAAT
7 |
4538
AT |
TERNEUZEN |
Stap 2
Vergeet niet als laatste je nieuwe kenteken ook door te geven aan je
verzekeringsmaatschappij.
Zij moeten uiteraard direct op de hoogte worden gebracht.
NL - Toelating (B nummer) van oldtimerbrommers.
Frame-motornrs
= bouwjaar, klassieke PUCH 50cc
Zundapp - Goedkeurnummers
B - nummers Honda
Alle brommer en motor merken wereldwijd van A t/m Z.
Zelf je brommer bouwjaar zoeken op merk en type:
|